fredag 22 augusti 2014

Vävkurs

I sommar valde jag att gå på vävkurs, bara för mitt egna nöjes skull. Och kul var det. Det var på Fornby Folkhögskola och det varade i 5 dagar. Vilket var alldeles lagom. Temat var att väva med oväntade material, men egentligen fick man göra lite vad man ville.


 Jag började med att väva sniljor av min svägerskas mormors gamla trasor som hon klippt av sina och makens kläder och sedan sytt ihop precis som det föll sig. Det innebar en kaskad av färger.
Av sniljorna vävde jag sedan en badrumsmatta som fortfarande sitter kvar i vävstolen på skolan då det var någon efter mig som skulle avsluta bara. Jag längtar tills jag kan få ta hem den.

I en annan väv satte vi upp en teknik som heter Moorman., Det är en väldigt rolig och enkel teknik som ger en stor frihet att mönstra. Jag trädde massa träpärlor på snöre och vävde in de som mönster. Tanken är att den ska bli en tavla som skall pryda vårt framtida lekrum till barnen. Bara vi hittar huset.


Det var ljuvligt att få de här dagarna att göra något jag älskar och mår bra av. Det fick mig att inse hur mycket jag saknar det och hur mycket jag längtar tills jag får inreda min egen ateljé i vårt hus.

Dessvärre ser det väldigt lugnt ut på husfronten. Det är inte så många som vill sälja och vårt drömhus låter sig väntas på. Dock väntar vi på tillökning och att sonen ska bli storebror i November. Det är så häftigt att få göra om detta igen och jag ser framemot förlossningen och resan dit. och självklart resan efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar