tisdag 11 mars 2014

vår, lycka och nära barn

Som ni märkt så är det vår. Tidigare än andra år, men det är OK för mig.
vintern har varit så mild och tråkig så nu får gärna värmen komma.
Sonen har börjat på förskola och jag tycker det varit alldeles för stor barngrupp med 16 barn  upp till 2,5 år. Jag har aldrig kommit överens med förskolan då det var vårt fjärdehandsval eller något sånt.
Snacka om att bli glad då det kommer ett brev på posten i förra veckan där vi blivit erbjuden plats på vårt första hands val; Montessoriförskolan!
LYCKA!
En sten föll från mina axlar och jag har gått och lett och känt som om jag svävat på moln sen i fredags. Det blir så himla bra. De är 8 barn i gruppen och 2 pedagoger. De har allt anpassat efter barnens höjd så det finns tillgängligt så barnen tränar på att klara av allt själva; Äta, dricka, klä på och av sig . Det är precis så vi vill att det ska vara . BARN KAN! bara vi som vuxna låter de.

Det är roligare att gunga på storabarngungan än den lilla.
 Sen har det kommit en ny tidning jag måste få tipsa om. Den kommer så lägligt i mitt liv. Vi lever med övertygelsen om att närhet fostrar trygga barn. Om V vet att han alltid kan få tanka mamma eller pappa så kommer han att söka sig längre och längre ut i från vår zon när han känner sig redo för han vet att han alltid kan komma tillbaka och få närhet när han vill. Vi bär i sjal och sele och det är det mysigaste som finns. vi ser V som en liten individ som kan mycket och förtjänar samma respekt som en vuxen.

Iallafall. Tidningen heter NÄRA BARN. är ni intresserade så har den precis kommit ut och ska finnas på Pressbyrån i hela landet. Annars kan man alltid kika in här och beställa en prenumeration

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar